At have en besværlig protese er ikke ligefrem en fornøjelse…

Uanset om du er nyamputeret eller har levet med amputation i årevis, kan du måske nikke genkendende til, at visse dage passer din protese og liner bedre end andre. Det kan være forvirrende, og det kan fremkalde følelser af frustration, irritation og endda vrede, for vi ønsker alle, at hver dag skal være lige så problemfri som muligt. Det fortjener vi, og det fortjener vores omgivelser, for vi er ikke ligefrem morsomme at være sammen med, når protesen driller.

Af Marianne Palm, Amputationsforeningen

Her deler vi nogle tips, som måske kan være til hjælp, når du føler, at din protese er ved at falde af. Årsagerne til problemerne kan variere alt efter, om det er en underben- eller lårbenamputation samt hofteamputation, men der er måske nogle løsninger lige her.

Førstehjælp fra bandagisten

Det er altid en god idé at søge råd og vejledning hos din bandagist. Bandagisten kender dig og din protese bedre end nogen Facebook-gruppe. Måske er din liner og hylster blevet for stor? Det kan ske, især hvis du har begyndt at bruge benet mere end tidligere – stumpen kan blive mindre, der kan være færre væskeophobninger, hvilket betyder, at du ikke længere fylder lineren ud på samme måde som før. Stumpen kan også ændre form. Bandagisten kan muligvis justere hylsterets pasform ved hjælp af forskellige skumindlæg, eller du kan prøve at løse problemet med en eller flere “strømper”. Disse strømper varierer i tykkelse og kan delvist kompensere for stumpens krympning, som kan ske i løbet af dagen. Hav dem derfor altid med dig. Uanset hvor ofte du oplever disse problemer, er det vigtigt at søge hjælp. For det er lineren og dens pasform, der er helt afgørende for din gangfunktion, ikke de dyre eller mindre dyre knæ- og ankelled, der er fastgjort under protesen.

Lårbensamputeret med en speciel udfordring

Hvis benet føles løst, når du fx har siddet på en stol (eller toilettet) med en vinkel, der tillader luft at trænge ind mellem protese og liner, kan det betyde, at protesen er ved at løsne sig. Mange af os oplever at skulle justere benet, når vi rejser os op, ved at træde et par gange på samme sted. Normalt kan vi høre luften sive ud af ventilen, og protesen fungerer igen. Hvis det sker hyppigt og i længere perioder, er din protese eller liner måske blevet for stor. Kontakt i så fald din bandagist.

Svedig stump

Sved kan være et problem, især om sommeren eller ved meget fysisk aktivitet. Du kan muligvis løse dette problem ved at bruge deodoranter med aluminium. Dog er aluminium et tungmetal, der lukker svedkirtlerne, så det er bedst at prøve andre løsninger først. Der findes mildere deodorantkrystaller, som kan prøves: Påfør dem på stumpen tre til fem dage i træk, og effekten skulle gerne indtræde. Vær opmærksom på, at disse krystaller stadig indeholder aluminium, men i mindre styrke. En simpel løsning kan være at fjerne protesen, tørre lineren og stumpen, og derefter sætte det hele på igen. Det er besværligt, men kan være nødvendigt især under intens træning eller arbejde. Nogle amputerede anvender gaze indeni lineren med en vis effekt; det er også en mulighed, du kan drøfte med din bandagist. Tal også med din bandagist om problemet, da der findes forskellige typer af liner og pumpesystemer, som måske kan hjælpe. Svedproblemerne kan forværres af luft, der konstant trænger ind mellem hud og liner. En liner, der sidder tæt til huden, kan mindske sveddannelsen. Sørg for, at din liner sidder korrekt. Nogle gange er der for meget luft mellem stumpens ende og lineren, hvilket forhindrer dig i at bevæge benet korrekt og forringer din gangfunktion.

Ventilen kan være slidt

Hvis vakuumsystemets ventil er slidt, kan det føre til, at luften ikke holdes inde korrekt. Få en ekstra ventil af din bandagist; det er ærgerligt at få ødelagt sin weekend eller ferie på grund af problemer. Hvis du har et system, hvor en stang forbinder din liner og protese, skal du også kontakte din bandagist, hvis der opstår problemer.

Der er logiske løsninger på de fleste udfordringer

Inden frustration og vrede overtager din dag, så se om løsningerne findes lige her i artiklen. Hvis du har andre idéer til, hvad der kan være årsag til problemet, eller hvis du har gode løsninger, vil Amputationsforeningen meget gerne høre fra dig.

Kontakt Marianne på marianne@amputationsforeningen.dk