Håndbogen

Amputeret og et nyt liv begynder

Det lyder måske overraskende positivt, og sig mig, har redaktørerne og de mange skribenter ikke prøvet på egen krop, hvor slemt det er at miste et ben, en arm eller måske to ben?

Jo, det har vi. Vi har selv været gennem det traume at miste et lem, vi har af alle mulige årsager lige fra sygdom til krig og ulykker måttet miste en eller flere kropsdele, og mange har også pådraget sig andre skader, lige fra brækket ryg til alvorlige kredsløbsforstyrrelser. Men alligevel vil vi gerne hilse dig velkommen til et nyt liv. Et liv, som selvfølgelig er anderledes end det, du kommer fra, men som du vil opdage gennem alle beretningerne, slet ikke behøver at være så meget anderledes end før.

Vi er mange forskellige mennesker. Nogle er unge, andre er midt i livet eller ældre. Vi er fuldtidsarbejdende, hvis vi ikke er gået på pension, vi er superaktive udi sports- og friluftsliv, ja, faktisk har mange af os sagt goddag til en hel flok nye aktiviteter – og en hel flok nye venner.

Er du fx politisk engageret, vil du møde mange ildsjæle på handicapområdet. Og kig allerede nu på listen over de sports- og træningsaktiviteter, vi kan prale af at udføre, også selvom vi måske er helt uden ben eller har mistet begge arme!

Her i bogen finder du nogle af Danmarks dygtigste bandagister, som hver især har bidraget med nogle af deres specialer udi proteser. Eller en overlæge, der levende fortæller om de forskellige amputationsniveauer. Vi håber, du kan bruge deres artikler som inspiration og til at være klædt på til dit første møde med ergoterapeuter, fysioterapeuter og bandagister, som skal hjælpe dig til at få styrke i din krop og måske et ben af stål eller en arm, der igen kan anvendes.

Du finder også masser af tips til, hvordan lovgivningen anno 2022 er, så du er klædt på til dine møder med kommunens personale, der skal hjælpe dig med en lettere hverdag hjemme og på din arbejdsplads. Og ikke mindst finder du en stribe af amputter, som med glæde har stillet deres viden om at være amputeret til rådighed for os andre. Til inspiration for dig og dine pårørende.

Vi håber, du får glæde af vores lille håndbog.

Velkommen til et helt nyt liv.

Kærlig hilsen

Bestyrelsen i Amputationsforeningen

Magasinet, Balancegang

Magasinet udkommer elektronisk, men du kan få tilsendt et print for 33,- kr.,
hvis du giver besked og indbetaler beløbet på MobilePay på 65967.
GIV BESKED TIL NETHE PÅ: nethe@amputationsforeningen.dk