Sponsoreret sportsweekend

Amputationsforeningens første sponsorerede sportsweekend med protese og blod på tanden

af Kristine Bindslev

”Har du også et robotben”, spørger en dreng mig.

Han er med sin far til Amputationsforeningens Sportsweekend i Skovhytten på Thurø Rev.

Solen bager bravt ned over de glade og svedige deltagere. Det er nu ikke kun det gode vejr, der får dråberne til at pible i tindingerne.  Kitesurfing, golf, kajak, tennis, rulleski og volleyball udfordrer de 33 deltagere. To ting deler de: de er benamputerede og de går gæve nye udfordringer i møde.

En økonomiske håndsrækning

Med udsigt til både vandet og en begivenhedsrig dag fuld af sportsgrene møder begejstrede folk fra facebookgruppen Aktive amputerede i Danmark og andre amputerede op i det smukke danske landskab. ”Hvor kan man ellers afprøve forskellige sportsgrene for at finde ud af, om det er noget for én?”, spørger Marianne Palm, bestyrelsesmedlem i Amputationsforeningen. Det er ikke kun vejrguderne, der viser sig gavmilde denne smukke majdag. ”Sponsorer og en stribe professionelle instruktører har gjort dagen mulig. Det er vi meget taknemmelige for”, siger Marianne Palm.

Bare kom an!

Benamputeret eller ej. Første sportsgren er ikke for tøsedrenge eller piger. Med bølgeskvulp og hjertet i halsen prøver de ekstra seje deltagere kitesurfing. Sommerhatten af for dem og stor tak til Jens Zinklar fra Aktive Unge Amputerede, der viser hvordan. Knap så vildt, men mindst lige så sjovt får dem, der vil lov at svinge køllen og se bolden flyve af sted over de grønne flader. Træner Henrik Zacho fra Svendborg Golfklub demonstrer forskellige slag på træningsbanen og til sidst bliver deltagerne sluppet fri på par 3 banen.

Kajak og kørestolstennis

Blåt vand med solglimt brydes af en hel hær af kajakker. Der padles løs med tungen lige i munden. Takket være Nicolai Birkedal fra Øhavssporten er alle blevet klædt på både med våddragter og informationer om, hvorledes man sejler kajak. Vi bytter vandet ud med kørestole. Nu skal tennisbolden have en på sinkadussen. Christian Illum, træner i Allerød Tennisklub for ungelandsholdet kører kørestole i stilling, mens vi stiller op med kampgejst og gåpåmod.

Rock og Rul på ski

”Weeeeeeeeeee”. Ellevilde råb blander sig med stor koncentration og prust. Modige deltagere er hoppet i et par rulleski. Nu skal landevejen køres tynd. En svær disciplin og mest for underbensamputerede , men med kyndig vejledning af  træner og bandagist Henrik Tingleff fra Århus Skiklub gik det derudad.

Uden protese og med stor gejst

Det kan godt være deltagere mangler noget fysisk, men blod på tanden har de og konkurrencegenet sidder stadig godt plantet i de 33 deltagere. ”Slå så til den”, råber en yderst entusiastisk volleyballspiller. På gulvet uden proteser møver og numser en masse deltagere sig ivrigt frem under instruktion af den amputerede og tidligere spiller på Det tyske PL-volleyboldhold Tjetjena Loetzke. Bolden triller. Og det gør lattertårerne også. Det har været en grænseoverskridende, latterudløsende og øjenåbenende weekend, som foreningen vil gøre alt for, at afholde igen til næste år. Hvor sportsguderne, vejrguderne og pengeguderne  helt sikkert er med os, slutter forkvinden, Elisabet Sinding, af, inden  hun drager afsted på sin elscooter til nye handicapvenlige gøremål.

Vil du høre mere om facebookgruppen Aktive Amputerede i Danmark, så skriv til os, så sætter vi dig i kontakt med gruppen. Det er helt gratis at være med, ligesom der p.t. er gratis medlemskab af Amputationsforeningen.

Marianne Palm marianne@amputationsforeningen.dk

Elisabet Sinding elisabet@sinding.dk